Zondag in de Paulus: Schubert
26 april 201516.00De Paulus
Optreden met cello en piano.
In Musaix’ laatste zondagmatinee dit seizoen in Cultuurhuis de Paulus concerteren celliste Willemijn Knödler en pianiste Claudette Verhulst. Ze behaalden beiden onlangs hun masterdiploma. Het programma vermeldt Schuberts Arpeggione-sonate en de cellosonate van Grieg. Deze krant had een vraaggesprek met de celliste van dit duo.
Willemijn Knödler bezocht in Leiden basisschool Woutertje Pieterse en het Bonaventura College. Vanaf de derde klas van ‘het Bona’ volgde zij gelijktijdig de intensieve vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na haar eindexamen gymnasium studeerde zij aan achtereenvolgens het Conservatorium van Amsterdam en de Royal College of Music in Londen.
Rode draad
Vooraf aan een concert laat Willemijn haar fantasie graag de vrije loop: “Ik houd veel van tekenen en schilderen, speel graag met beeld en kleur, en zo druk ik me ook in muziek uit. Vaak zie ik er sprookjes in, magisch verhalen met onverwachte wendingen, want de componist springt wel vaker van de hak op de tak. Dit plaats ik steeds in een context.” Hoe stel je een programma samen? “In notieboekjes, oude en nieuwe agenda’s, op losse briefjes zet ik lijstjes. Soms in volgorde van urgentie: ‘play before you die!’ Meestal ga ik van één stuk uit, zoals nu Schuberts Arpeggione-sonate. En toen?! Claudette en ik voelden ons schuldig dat we met Dvořaks Rondo erbij geen rode draad konden vinden.
Beren en trollen
“Maar de sonates van Grieg en Schubert staan in dezelfde toonsoort (a klein) en in het eerste deel vertonen ze eenzelfde thema! Ja, in stijl en uitdrukking verschillen ze sterk. Grieg is verhalend: een uitgestrekt woud langs hoge bergen en fjorden en een verliefd stel opeens bedreigd door beren en trollen. Daarentegen bezingt Schubert vervlogen dagen, dieptastend en melancholiek.” Je maakt ook theater? “Ik werk met dansers, illustrators en circusartiesten. En voor het Noorderzon Festival in Groningen maak ik kindervoorstellingen, vorig jaar met een strijksextet, dit jaar weer anders. Nu werk ik met mijn andere duogenoot, violiste Mariana Hutchinson, aan een familievoorstelling. En deze zomer maak ik in Frankrijk theater met een beeldend kunstenaar en een flamenco danseres.”
Muziek van binnenuit
Je geeft daarbij celloles aan kinderen, ook op het Koninklijk Conservatorium? “Ik daag ze graag uit hun verbeeldingskracht aan te spreken, zo komt de muziek van binnenuit. Ze komen vaak zelf met verhalen en met creatieve oplossingen die ik dan zo in oefeningen verwerk dat ze aanspreken. Ik merk dat zo’n ‘kinderachtige’ fantasie ook mijn volwassen leerlingen stimuleert.”
Toegang: volwassenen € 25,00, studenten € 15,00 en vrij entree tot achttien jaar maar dan wel vergezeld van een volwassenen met een kaartje. € 2,50 korting is te verkrijgen door een mail te sturen naar tickets@musaix.org. Zie ook www.musaix.org.
Optreden met cello en piano.
In Musaix’ laatste zondagmatinee dit seizoen in Cultuurhuis de Paulus concerteren celliste Willemijn Knödler en pianiste Claudette Verhulst. Ze behaalden beiden onlangs hun masterdiploma. Het programma vermeldt Schuberts Arpeggione-sonate en de cellosonate van Grieg. Deze krant had een vraaggesprek met de celliste van dit duo.
Willemijn Knödler bezocht in Leiden basisschool Woutertje Pieterse en het Bonaventura College. Vanaf de derde klas van ‘het Bona’ volgde zij gelijktijdig de intensieve vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na haar eindexamen gymnasium studeerde zij aan achtereenvolgens het Conservatorium van Amsterdam en de Royal College of Music in Londen.
Rode draad
Vooraf aan een concert laat Willemijn haar fantasie graag de vrije loop: “Ik houd veel van tekenen en schilderen, speel graag met beeld en kleur, en zo druk ik me ook in muziek uit. Vaak zie ik er sprookjes in, magisch verhalen met onverwachte wendingen, want de componist springt wel vaker van de hak op de tak. Dit plaats ik steeds in een context.” Hoe stel je een programma samen? “In notieboekjes, oude en nieuwe agenda’s, op losse briefjes zet ik lijstjes. Soms in volgorde van urgentie: ‘play before you die!’ Meestal ga ik van één stuk uit, zoals nu Schuberts Arpeggione-sonate. En toen?! Claudette en ik voelden ons schuldig dat we met Dvořaks Rondo erbij geen rode draad konden vinden.
Beren en trollen
“Maar de sonates van Grieg en Schubert staan in dezelfde toonsoort (a klein) en in het eerste deel vertonen ze eenzelfde thema! Ja, in stijl en uitdrukking verschillen ze sterk. Grieg is verhalend: een uitgestrekt woud langs hoge bergen en fjorden en een verliefd stel opeens bedreigd door beren en trollen. Daarentegen bezingt Schubert vervlogen dagen, dieptastend en melancholiek.” Je maakt ook theater? “Ik werk met dansers, illustrators en circusartiesten. En voor het Noorderzon Festival in Groningen maak ik kindervoorstellingen, vorig jaar met een strijksextet, dit jaar weer anders. Nu werk ik met mijn andere duogenoot, violiste Mariana Hutchinson, aan een familievoorstelling. En deze zomer maak ik in Frankrijk theater met een beeldend kunstenaar en een flamenco danseres.”
Muziek van binnenuit
Je geeft daarbij celloles aan kinderen, ook op het Koninklijk Conservatorium? “Ik daag ze graag uit hun verbeeldingskracht aan te spreken, zo komt de muziek van binnenuit. Ze komen vaak zelf met verhalen en met creatieve oplossingen die ik dan zo in oefeningen verwerk dat ze aanspreken. Ik merk dat zo’n ‘kinderachtige’ fantasie ook mijn volwassen leerlingen stimuleert.”
Toegang: volwassenen € 25,00, studenten € 15,00 en vrij entree tot achttien jaar maar dan wel vergezeld van een volwassenen met een kaartje. € 2,50 korting is te verkrijgen door een mail te sturen naar tickets@musaix.org. Zie ook www.musaix.org.
muziek & dans overzicht
24 april 202414.00-16.30Haeswijk-flat
Radius: Dansmiddag iedere woensdag
Dansmiddag voor senioren: a.de.vilder@kpnplanet.nl.01 mei 202414.00-16.30Haeswijk-flat
Radius: Dansmiddag iedere woensdag
Dansmiddag voor senioren: a.de.vilder@kpnplanet.nl.02 juni 202414.30Theaterhuis Amalia