'Veertien Stonden' in de Regenboogkerk
22 maart 201516.00Regenboogkerk
'De Veertien Stonden' van Hendrik Andriessen een week voor Palm- & Passiezondag.
Het traditionele passieconcert dat voorgaande jaren op Palm- & Passiezondag een plaats had, zal dit jaar één zondag eerder dan gebruikelijk - op 22 maart - in de Regenboogkerk aan de Mauritslaan plaatsvinden. Centraal staan 'De Veertien Stonden' van Hendrik Andriessen. Deze stonden (kruiswegstaties) zullen gedurende de uitvoering niet alleen verklankt worden, maar ook te zien zijn. Uitvoerenden: het Voorburgs Vocaal Ensemble m.m.v. Toon Hagen (orgel) en Flip Rootliep (declamatie). Dirigente: Marijke van Klaveren.
'De Veertien Stonden', een compositie van Hendrik Andriessen (1892-1981), is een werk oorspronkelijk voor koor en strijkorkest op tekst van Guido Gezelle (1830-1899). Guido Gezelle schreef de veertien stonden (of de bloedige Dagvaart des Heren) in 1895 voor de Brugse componist Joseph Ryelandt (1870-1965). Het dichtwerk is gebaseerd op de Kruisweg. De Kruisweg bestaande uit veertien staties, in bijna elke katholieke kerk wel aanwezig in de vorm van schilderijen of sculpturen aan de muur, geeft de lijdensscènes weer van Jezus op Goede Vrijdag.
Het passiespel wordt door Gezelle de ene keer in een strak metrum, de andere keer in een vrijere versvorm gestalte gegeven. De personen en groepen in het verhaal zijn de vijanden des Heren (de oversten des Volks, de Joodse priesters en de schriftgeleerden) enerzijds, de vrienden des Heren (Maria, de moeder Gods, Magdalena, de heilige vrouwen en Joseph van Arimatea) anderzijds. De vier evangelisten zijn de objectieve beschouwers.
Andriessen schreef de muziek in 1941 in opdracht van het Leids studentenkoor Alma Mater. De componist zocht zelf extra Latijnse teksten erbij afkomstig uit voornamelijk de liturgie van de Goede Week om het geheel te complementeren. De Kruisweg wordt gelopen, bij elke statie wordt een motet, voor zowel gemengd, vrouwen- als mannenkoor, gezongen. De intermezzi na elk motet suggereren een verklanking van de wandeling van de ene naar de andere statie.
De Veertien Stonden werden voor het eerst uitgevoerd in Leiden in maart 1942 in een zaal met koor en strijkorkest. In de ruimte hing een doek met daarop de afbeeldingen van de veertien kruiswegstaties.
In 1993 gaf de familie Andriessen toestemming voor een uitgave van het werk in een bewerking voor koor en orgel waardoor het werk een meer liturgisch karakter kreeg. Het is deze uitvoering die u op 22 maart te horen krijgt.
De toegang is vrij; er is een collecte aan de uitgang (richtprijs € 10,00 pp). Aanvang: 16.00 uur; deuren open vanaf 15.30 uur.
'De Veertien Stonden' van Hendrik Andriessen een week voor Palm- & Passiezondag.
Het traditionele passieconcert dat voorgaande jaren op Palm- & Passiezondag een plaats had, zal dit jaar één zondag eerder dan gebruikelijk - op 22 maart - in de Regenboogkerk aan de Mauritslaan plaatsvinden. Centraal staan 'De Veertien Stonden' van Hendrik Andriessen. Deze stonden (kruiswegstaties) zullen gedurende de uitvoering niet alleen verklankt worden, maar ook te zien zijn. Uitvoerenden: het Voorburgs Vocaal Ensemble m.m.v. Toon Hagen (orgel) en Flip Rootliep (declamatie). Dirigente: Marijke van Klaveren.
'De Veertien Stonden', een compositie van Hendrik Andriessen (1892-1981), is een werk oorspronkelijk voor koor en strijkorkest op tekst van Guido Gezelle (1830-1899). Guido Gezelle schreef de veertien stonden (of de bloedige Dagvaart des Heren) in 1895 voor de Brugse componist Joseph Ryelandt (1870-1965). Het dichtwerk is gebaseerd op de Kruisweg. De Kruisweg bestaande uit veertien staties, in bijna elke katholieke kerk wel aanwezig in de vorm van schilderijen of sculpturen aan de muur, geeft de lijdensscènes weer van Jezus op Goede Vrijdag.
Het passiespel wordt door Gezelle de ene keer in een strak metrum, de andere keer in een vrijere versvorm gestalte gegeven. De personen en groepen in het verhaal zijn de vijanden des Heren (de oversten des Volks, de Joodse priesters en de schriftgeleerden) enerzijds, de vrienden des Heren (Maria, de moeder Gods, Magdalena, de heilige vrouwen en Joseph van Arimatea) anderzijds. De vier evangelisten zijn de objectieve beschouwers.
Andriessen schreef de muziek in 1941 in opdracht van het Leids studentenkoor Alma Mater. De componist zocht zelf extra Latijnse teksten erbij afkomstig uit voornamelijk de liturgie van de Goede Week om het geheel te complementeren. De Kruisweg wordt gelopen, bij elke statie wordt een motet, voor zowel gemengd, vrouwen- als mannenkoor, gezongen. De intermezzi na elk motet suggereren een verklanking van de wandeling van de ene naar de andere statie.
De Veertien Stonden werden voor het eerst uitgevoerd in Leiden in maart 1942 in een zaal met koor en strijkorkest. In de ruimte hing een doek met daarop de afbeeldingen van de veertien kruiswegstaties.
In 1993 gaf de familie Andriessen toestemming voor een uitgave van het werk in een bewerking voor koor en orgel waardoor het werk een meer liturgisch karakter kreeg. Het is deze uitvoering die u op 22 maart te horen krijgt.
De toegang is vrij; er is een collecte aan de uitgang (richtprijs € 10,00 pp). Aanvang: 16.00 uur; deuren open vanaf 15.30 uur.
muziek & dans overzicht
17 april 202414.00-16.30Haeswijk-flat
Radius: Dansmiddag iedere woensdag
Dansmiddag voor senioren: a.de.vilder@kpnplanet.nl.20 april 202420.30Theaterhuis Amalia
Kostganger muziek en theater
Eljakim vertelt met muziek meeslepend verhaal.24 april 202414.00-16.30Haeswijk-flat